Time Flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabine Bakker - WaarBenJij.nu Time Flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabine Bakker - WaarBenJij.nu

Time Flies

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

25 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Wauw, ik zag dat het alweer op 20 februari was dat ik mijn laatste verslag plaatste… De tijd vliegt echt om, dus het wordt maar weer eens tijd voor een nieuw verslag. We zijn dus ondertussen 5 weken verder en er is een hoop gebeurd.
In mijn werk kwam niet veel verandering, het bleef vooral het zelfde werk en zelf zoeken naar nieuwe dingen. Wel ben ik op 12 maart begonnen op Housekeeping, en hier zou ik eerst zelf moeten werken voordat ik supervisor kon worden. Ik zou op 3 verschillende delen moeten staan, namelijk Room Attendant, Laundry en Public Area. Room attendant houdt in dat je de kamers schoonmaakt, dit zijn de, echt geloof me, hardst werkende personen in het hele hotel. Op een dag maken ze in hun eentje zo’n 16 kamers schoon. Dit heb ik 3 dagen gestaan en ging zou daarna 3 dagen laundry moeten staan. Dit houdt in dat je de hele dag in het housekeeping hok staat en de was doet van gasten en het personeel. Verder kan het zijn dat een kamer wat nodig heeft zoals een strijkijzer+strijkplank of bijvoorbeeld een scheersetje. Hierover wordt gebeld en dit moet je dan naar de kamer brengen. Ik zag hier niet echt een uitdaging in dus kon gelukkig na 2 dagen al door naar public area, zoals het woord het al zegt maak je de publieke ruimte schoon, zoals de toiletten en de pool deck. Deze dagen waren we vooral bezig met doen alsof we heel hard aan het werk waren terwijl er niks te doen was. Ook hier kon ik gelukkig al na 2 dagen weg. Deze diensten waren allemaal overdag, van 7 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags. Deze diensten zou ik ook allemaal nog ’s avonds moeten doen, dat is dan van 2 uur ’s middags tot 11 uur ’s avonds. Gelukkig hoefde ik uiteindelijk maar 1 avond de kamers te doen. Dit wordt ook wel de turndown genoemd, oftewel de kamers klaar maken zodat een gast kan slapen. Hier was ik om 8 uur al mee klaar en normaal moet je dan dus gewoon wachten totdat het 11 uur is, maar gelukkig kon ik uiteindelijk om 10 uur al gaan. Ik zou dit 3 dagen moeten doen, maar had van te voren al afgesproken dat ik dit maar 1 dag zou doen. Uiteindelijk heeft mijn supervisor van die avond ook nog gezegd dat de rest, laundry en public area, mocht overslaan. Dus was ik afgelopen vrijdag al meteen supervisor. Dit moet ik nu de komende 3 weken nog doen en zal daarna door gaan naar de Front Office.
Maar naast het werk zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die we hier doen. Zo zijn we 25 februari naar het Rhino and Lion park gegaan, dit is net zo iets al het game reserve maar dan nog net wat mooier. Eerst al naar de animal crèche geweest, waar een hoop dieren waren die allemaal nog onder 1 jaar waren. Super lief, maar bah wat stinken al die beesten zeg. Na al het geknuffel hadden we het wel weer gezien en wilde we opzoek gaan naar de grote beesten. Hier ook weer leeuwen gezien, maar ook cheeta’s die 2 meter van je auto lopen, echt heel bijzonder! Ondertussen hebben we al 3 beesten van de big 5 gezien. Nog opzoek naar de olifant en de neushoorn. Toen we thuis kwamen zijn we uit eten gegaan bij de Green Peppercorn, waar we een heerlijk tasting menu kregen. We wilden eigenlijk nog uit gaan maar zaten zo vol dat we maar thuis bleven. Thuis nog wel zin in een drankje, dus Steven en Jorien en ik zijn lekker aan de vodka gegaan. De volgende dag een redelijk katertje, en er was geen drinken meer in huis. Uiteindelijk lekker naar Sandton City gegaan, hier lekker een broodje gegeten en daarna boodschappen gedaan. Jorien voelde zich niet zo lekker omdat haar verstandskies door kwam. Toen we in de Checkers liepen vond Jorien het dus nodig om flauw te vallen. Op een ambulance wachten moet je hier niet doen, want na een half uur was deze er nog steeds niet. Zelf maar naar het ziekenhuis gereden dus, terwijl Jorien nog steeds knock out was. Hier ook nog een paar uur zitten wachten dus uiteindelijk pas om half 10 weg, terwijl we hier om half 7 waren. Uiteindelijk was ze weer helemaal bij gekomen en was het tijd om naar huis te gaan en te gaan slapen.
Het weekend daarna was het weekend van Jorien haar verjaardag dus tijd voor een feestje! Er zouden heel wat mensen komen maar uiteindelijk waren we maar met 11 mensen ofzo. Hiermee lekker gebraait en gedronken. Na een verjaardagsduik was het tijd om te gaan slapen. Op zondag zijn we naar Montecasino gegaan, dit is een plaats wat ze hebben omgebouwd tot Italië, helaas was dit een beetje een tegenvaller. Maar we hebben hier ons erg vermaakt en lekker gegeten.
Dat weekend daarna zijn Steven, Yannick en ik uitgeweest. En op zondag zijn we naar de SPCA gegaan met de huisbaas, dit is het dieren asiel, aangezien we een puppy mochten van de huisbaas. Helaas was dit dicht op zondag. Aangezien dit vlak bij Alexandra was, de township waar ik vorige keer over vertelde, zijn we hier toch maar even doorheen gereden. Dit was nog wel even 10 keer erger dan Soweto. Hier stonden echt alleen maar houten hutjes waar ze met 4 man inwonen, en de Dixi wc’s op straat. Best heftig om te zien.
Ondertussen alweer het weekend van 17 maart, op zaterdag samen met Steven en Marlies naar de Hartebeesport dam geweest. Dit is een groot meer hier ongeveer een uur vandaan waar we lekker eerst door een dierentuin zijn gelopen en dus weer heerlijke beesten hebben gezien, deze keer ook schildpadden. Daarna lekker een boot tochtje gemaakt naar de dam toe, onder het genot van een heerlijk Savanna biertje. Hierna langs de andere kant van het meer weer terug naar huis gereden. ’s Avonds had Jorien ervoor gezorgd dat we op een VIP lijst kwamen te staan van club SET. Dit was een club in Rosebank, om de hoek van Jorien haar werk. Hier waren ongeveer alleen maar Indiërs te vinden maar wel een leuke avond gehad!
Dan zijn we alweer bij dit weekend, gelukkig haha. Gister samen met Steven naar Pretoria geweest, een van de 3 hoofdsteden van Zuid Afrika. Was wel leuk om te zien, maar niet echt een mooie stad. Lekker de toerist uitgehangen en dus alle toeristische attracties bezocht. Rond 5 uur weer naar huis om daarna lekker met Jorien, Sanne en Steven uit eten geweest. Vandaag lekker bij het zwembad gelegen en dus maar even tijd gemaakt voor dit verslag.
Ik vind het weer genoeg geweest en hoop voor mezelf dat ik volgende keer wat eerder een verslag schrijf, zodat ik er niet 2 uur mee bezig ;) Ik hoop dat ik jullie weer een beetje goed op de hoogte heb gebracht en anders zijn jullie altijd welkom voor een skype gesprek, als ik daar wel de tijd voor kan vinden;)
Dikke kus

• 27 Maart 2012 - 20:02

Marien:

Hallo Sabine

Bedankt voor je verslag!

Mooi om te lezen dat het allemaal goed gaat. En die big 5 krijg je vast nog wel vol!

• 31 Maart 2012 - 10:16

Alexandra:

nice nice nice!!! klinkt allemaal zoo leuk sabbie geniet en have fun! snel weer skypen:) xxx