Nederlands bezoek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabine Bakker - WaarBenJij.nu Nederlands bezoek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabine Bakker - WaarBenJij.nu

Nederlands bezoek

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

06 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,
Ik heb mezelf weer uit de zon kunnen hijsen om dit (beloofde) verslag te schrijven. Ja, ik weet het, het is weer veel te lang geleden, maar er was ook niet veel boeiends te vertellen. Ondertussen is dat er wel weer, na het bezoek van papa, mama en Steven. De tijd vliegt echt zo voorbij, ondertussen zit ik hier alweer meer dan 3 maanden en heb ik er nog maar 2,5 te gaan.

Op mijn stage was ik vorige keer net ‘gepromoveerd’ tot supervisor van housekeeping, dit heb ik nog een aantal weken gedaan. Hier heel wat geleerd en veel aan mijn leerdoelen kunnen werken. Maar niet echt interessant voor jullie. Wel ben ik 1 dag naar Soweto geweest met mijn werk voor responsible business. Hier zijn we naar een basisschool geweest en daar de kindjes vermaakt en ‘paas snoep’ uitgedeeld. Heel gaaf om dit meegemaakt te mogen hebben en te zien hoe de scholen hier in elkaar zitten. Verder op werk dus niet zoveel mee gemaakt, alleen van afdeling gewisseld op 13 april. Ik sta nu op Front Office, maar heb daar nog maar een week gestaan omdat het bezoek er aan kwam!

Verder waren de weekenden eigenlijk ook wel rustig, weer het gebruikelijke; zonnen, uitgaan en chillen;) Wel zou ik het paasweekend samen met Marlies en Yannick naar Durban gaan, maar helaas ging dat niet meer door. Uiteindelijk nog op maandag met Yannick en Steven naar Sun City geweest, een soort Las Vegas hier 2 uur vandaan. Daar een beetje van glijbanen geweest maar verder was er niet veel doen, net zo’n aanfluiting als Montecasino dus. Toen was het alweer dinsdag 10 april, de dag van mijn nieuwe leven. En dat hebben goed ingeluid… Ik hou hier verder mijn mond over, ook omdat ik er niet veel meer van weet.. dat moet genoeg zeggen dacht ik zo;). Ook was het deze week tijd om mijn visum te verlengen, dus op naar Home Affairs in downtown samen met Sanne en Steven. Na 5 uur waren we dan eindelijk weer thuis maar nog steeds geen visum, de sticker moeten we deze week ergens ophalen dus ben nu Ali Illegali.

De zaterdag voordat papa, mama en steven kwamen zijn we naar Goldfish geweest. Daar een hele leuke avond gehad en toen toch een beetje brak de volgende dag naar het vliegveld gereden met Jorien om de family op te halen. Omdat ze redelijk moe waren van de reis zijn we eerst lekker gaan relaxen in mijn huis en vervolgens heeft Jorien ons afgezet bij mijn hotel waar we de komende nachten zouden slapen. ’s Middags even naar het Nelson Mandela Square geweest voor een lunch en daarna op het terras gezeten. De dag duurde niet lang meer en iedereen ging vroeg slapen. De volgende dag hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Pretoria gereden en naar de Hartbeespoort dam, hier nog lekker kroketten gegeten bij een molen en Nederlandse producten gekocht. Na deze rondtour weer terug naar het hotel en ’s avonds in het hotel gegeten. Op dinsdag stond de Soweto tour gepland. ’s Ochtends werden we opgehaald door Morena, een tourguide die zelf uit Soweto komt. Hij heeft hier ons alle belangrijke dingen laten zien van Soweto en een hoop geschiedenis verteld. Daarna zijn we nog naar het Apartheidsmuseum geweest. Dit had ik zelf ook nog niet gezien, was heel interessant maar ook moeilijk om te zien. De Apartheid is pas 19 jaar geleden afgeschaft, en als blanke Nederlander voelt dit best hard. Hier hadden we na een tijdje dus wel weer genoeg van gezien en weer lekker naar het hotel gegaan. Hier heeft Jorien ons weer opgehaald en zijn we met mijn huisgenoten uit eten geweest. Daarna weer terug naar het hotel en weer ons bed in omdat we woensdag om half 8 opgehaald zouden worden voor de Krugerpark tour.
Hier zijn we totaal 3 dagen geweest en hebben heel veel geluk gehad met alle dieren die we gezien hebben. De big 5 is voor mij nu ook eindelijk rond, en verder nog veel meer dieren gezien. We sliepen hier in 2 verschillende lodges, deze lagen midden in het park. Bij de tweede lodge liepen de apen en zwijnen dus ook gewoon rond en moest je vooral de koelkast goed blokkeren. Op donderdag hadden we een ochtend en een avond tour, waarbij je voor een deel in het donker rond rijdt opzoek naar dieren. Je zou denken dat een hele dag in een auto zitten heel relax is en lekker ontspannend maar toch werd je hier goed moe van omdat je continue alert bent om de dieren te spotten. Op vrijdag gingen we alweer richting Johannesburg, maar eerst nog een tour door het park en daarna de Panorama route waarbij we langs God’s Window, Berlin Falls en Blyde River Canyon zijn gereden. Allemaal super mooi en heel rustgevend, totdat Kevin, onze tourguide, weer riep: “Come on guys, let’s go!!”. Uiteindelijk waren we pas weer om 7 uur thuis, na een bijna dodelijk route naar huis. Omdat iedereen moe was en geen zin meer had om uit eten te gaan hebben Steven en ik maar lekker sushi gehaald en hebben we dat thuis opgegeten. Hierna weer lekker gaan slapen en uitrusten voor de volgende tour. Op zaterdag hadden we gelukkig even een rustdagje en dat hadden we ook wel nodig. Lekker bij het zwembad gezeten en daarna even naar Sandton City geweest om boodschappen te doen voor de braai van ’s avonds. Hier schoven ook Yannick en Karin bij aan, weer even lekker zelf je eten klaar maken en rustig aan doen. ’s Avonds zijn Yannick, Karin, Steven en ik nog uitgeweest in Rosebank maar hebben het niet te laat gemaakt omdat we de volgende dag weer naar Kaapstad zouden vertrekken.
Zondag ochtend reden we met de auto naar het vliegveld, mijn huisgenoten waren daar al een aantal dagen en konden dan weer met de auto terug rijden naar Morningside. Hier niet al te lang hoeven wachten voordat we konden boarden. Na een vlucht van bijna 2 uur kwamen we aan in Kaapstad, waar we een auto hebben gehuurd en naar het hotel zijn gereden. Hier lekker in het hotel geluncht en ’s avonds, jawel, studio sport gekeken bij Tommy’s, een kroeg vlak bij ons hotel.
De volgende dag zijn we met de auto de kaap route gaan rijden; langs Simon’s town voor de pinguïns en vervolgens door naar Cape point en Cape of Good hope. Ondanks het barslechte weer toch een mooie route. Op de terugweg nog langs het strand van Llandudno waar de film Black Butterflies is opgenomen. Om de koningin niet te vergeten hebben Steven en ik ’s avonds met de rest afgesproken om te gaan eten bij Rafiki’s en vervolgens te gaan feesten bij Tommy’s. Hier kwamen alle Nederlanders heen, en dat was wel weer duidelijk. Leuk om weer even zo te feesten, maar doe mij toch maar de luxe feesten waar ze hier van houden.
Op dinsdag zijn papa en mama ’s ochtends een wandeling gaan maken door de oude stad terwijl Steven en ik nog onze kater aan het wegjagen waren. Hierna zijn we naar de Tafelberg gegaan, waar het even duurde voordat we uitzicht hadden op Kaapstad, maar de 5 minuten waren het wel waard! Hierna hebben we nog een mooie route gereden met mooi uitzicht, uiteindelijk op het Bloubergstrand belandt waar je onwijs gaaf uitzicht hebt op Kaapstad en de Tafelberg. ’s Avonds naar het V&A Waterfront geweest en daar bij een heerlijk steak restaurant gegeten.
Woensdag stond de Robbeneiland tour gepland, dus met de boot daar heen en vervolgens een bus tour over het eiland en daarna nog de celblokken in geweest waar we Nelson Mandela’s cel hebben gezien. Dit maakte toch wat minder indruk dan het Apartheidsmuseum. Daarna zijn we lekker gaan lunchen bij het V&A Waterfront om daarna door te rijden naar Groot Constatia, een wijnlandgoed. Hier natuurlijk even een wijnproeverij gedaan en daarna weer terug gereden naar het hotel. Ik ben met Steven nog even naar Channel Walk gereden, de 2e na grootste winkelcentrum van het zuidelijk halfrond. ’s Avonds hebben we sushi gegeten bij Willoughby & Co.
Op donderdag was het voor mij alweer tijd om terug te vliegen naar Johannesburg, na een afscheid weer alleen in het vliegtuig en papa, mama en Steven daar achtergelaten. Zij vlogen pas vrijdag terug naar Johannesburg en door naar huis. Jammer dat ik eerder weg moest maar ik had vrijdag een gesprek met mijn supervisor uit Nederland. Toen ik aankwam op Johannesburg zat Jorien mij al op te wachten en toen we thuis waren hebben we lekker geluncht bij Tasha’s. ’s Avonds niet veel meer gedaan.
Vrijdag ochtend Jorien vroeg weggebracht naar haar werk om vervolgens met Steven weer naar Home Affairs te gaan, maar helaas was onze sticker er nog niet. Dus aankomende week maar weer terug. ’s Middags had ik gesprek met mevrouw Ritzen over mijn stage, die iets minder blij was met mijn stage dan ik zelf. Tijd dus om wat dingen aan te passen, waar ik ondertussen nog maar 9 (!) weken voor heb. Na het gesprek nog even een drankje met haar gedaan en daarna met Steven en Jorien naar huis gereden. ’s Avonds hebben Sanne, Steven en ik gegeten met Friso, een jongen van de hotelschool die een week hier was.
Gister wilde ik eigenlijk een lekker dagje hier relaxen en aan wat verslagen werken, maar uiteindelijk met Karin gaan lunchen met een jongen waar zij misschien bij in huis zou gaan wonen. Ook had mijn werk family day, dus ze hadden gevraagd of ik daar ook nog even langs kwam, helaas was bijna iedereen al weg. Toen we thuis kwamen hebben we met Gifty en Wendyle in de tuin gezeten, en lekker een beetje opgepast. ’s Avonds niet veel meer gedaan.

Vandaag dus weer lekker in de zon gelegen en eindelijk weer tijd vrijgemaakt voor dit verslag. Morgen moet ik ook weer aan de bak en zal ik op werk heel wat gesprekken moeten hebben over dingen die ik moet verbeteren. Tijd dus nu om nog een beetje te relaxen en te bedenken wat ik de komende maanden nog wil!

Ondertussen staan er ook al wat foto’s op facebook van de rondtrip, maar daar zullen er binnenkort nog meer van volgen! Ik geloof dat dit het wel weer was, ik vind het in ieder geval wel weer genoeg geweest!

Tot het volgende verslag/skype!
Dikke kus!

• 08 Mei 2012 - 19:16

Jenny En Gerard:

Hi Sabine,
    leuk om je verslag te lezen over het reilen en zeilen in Johannesburg én jullie vakantie! We hebben van je ouders een aantal foto's ontvangen en dit maakt dat we nu nóg meer verlangen naar onze reis in juli, samen met Jorien en Birgit.
    Geniet er nog maar van!
    Een wat betreft je stage, dat komt vast goed ;-)

Groetjes uit Oosterhout!